uddelte måltider

Vil du også blive samarbejdspartner med fødevareBanken?

Samarbejdspartnere

KraftSocial- og integrationsministeriet A FrostnemligincoMetroLauritzenFrugt.dkBonduelleRoskilde FestivalKelloggs

STOP MADSPILD. GIV MÅLTIDER TIL 46 UDSATTE. STØT MED 200 KR.

Har du lyst til at gøre en forskel for folk, der lever med madfattigdom? Og har du lyst til at hjælpe os med at reducere den danske fødevareindustris store mængde madspild? Du kan gøre en forskel ved at støtte fødevareBanken. For bare 200 kr. kan vi sætte 46 måltider mad på bordet for udsatte borgere. Donationen er fradragsberettiget!

 

 

DONER 200 KR. HER  

 

Tak for din støtte!

Google+

doner eller modtag fødevare

Seneste Nyheder

01. Apr 2015

Overskudsvarer fra Københavns nye madmarked går til udsatte

Kødbyens Mad & Marked starter fra d. 4/4 samarbejde med Fødevarebanken for at sikre anvendelse af overskydende råvarer til socialt udsatte. Det nye marked i Kødbyen vil vise, hvordan kommercielle hensyn kan forenes med bæredygtighed, mindre spild og omtanke for samfundet.

 

I løbet af en sæson på Kødbyens Mad & Marked vil store mængder fødevarer skifte hænder og blive en del af måltidet på Københavnernes tallerkener. Det gælder også de råvarer, der ikke bliver solgt i løbet af de normale åbningstider. Når markedet lukker ned, vil Fødevarebanken tage imod de råvarer, som stadeholderne har i overskud. Og selvom markedet ikke har set sin første åbningsdag vil der fra start være fokus på at udnytte overskudsvarer, så de kommer udsatte til gavn og ikke blot kasseres efter endt markedsdag.

 

"Ingen har interesse i at god mad ender som skrald, tværtimod har vi fået meget positiv respons fra de kommende stadeholdere på markedet omkring tiltaget. Samtidig synes vi, det er en naturlig del af måden at drive en fødevarevirksomhed på i dag at have fokus på bæredygtighed. Det er en selvfølge og ikke en pligt og man vinder meget mere, end man smider ud," fortæller en af kræfterne bag Kødbyens Mad og Marked Simon Bacon. 

 

Samtidig har Fødevarebanken styr på fødevaresikkerheden, hvilket også har været vigtigt for Kødbyens Mad og Marked. I Fødevarebanken glæder man sig over samarbejdet, som både kan vise københavnerne, at det nye marked i byen tænker bæredygtigt og give nogle gode råvarer til dem, der ikke har så meget. 

 

"Det er meget positivt at mærke, hvordan nye initiativer i København som Kødbyens Mad og Marked er bevidste om at udnytte deres varer bedst muligt. Og vi kan viderebringe dem til mere end 60 krisecentre, herberger og væresteder, hvor vi ved, de vil blive modtaget med stor begejstring," fortæller Jesper Ingemann, presseansvarlig i Fødevarebanken.

 

FAKTA

- Over de næste 6 måneder, kan man finde Fødevarebanken's kølebil fra kl. 17.00 på alle markedets åbningsdage, hvor de vil tage imod overskudsvarer fra de stadeholdere, der lægger vejen forbi Kødbyens Mad & Marked. 

- Fødevarebanken indsamler på årsplan frisk overskudsmad fra fødevarebranchen svarende til en million måltider, som deles ud til organisationer, der hjælper socialt udsatte. 

- Fødevarebanken støttes af Velux Fonden fra 2013-2017

30. Mar 2015

IBM til kamp mod madspild

Et nyt logistiksystem, som kan være med til at reducere madspild, er netop nu ved at blive implementeret hos non-profit foreningen fødevareBanken. Det er IBM Danmark, der er fødselshjælper - og det hele startede med en direktør i praktik...

 

Artikel af Susanne Ingemann, Markedsforing.dk

 

 

 

Læs artiklen på markedsforing.dk.

 

 

 

 

For et par år siden valgte IBM Danmark at lade sin daværende direktør Preben Herholdt-Rasmussen tilbringe en praktikperiode i fødevareBanken. 

 

Opholdet var led i et samarbejde med Frivilligrådet om programmet ”Erhvervsleder i praktik” - og blev desuden startskuddet til, at IBM netop nu er i gang med at implementere et nyt og mere effektivt logistik-system i fødevareBanken.

 

 - Preben blev fuldstændig bidt af fødevareBankens sag om at hjælpe socialt udsatte til bedre mad og samtidig mindske madspild. Og så rullede det derfra, fortæller Pia Rønhøj, der er CSR manager hos IBM Danmark.

 

Den tidligere IBM-direktør blev i løbet af sin ”praktikperiode” opmærksom på, at fødevareBanken stod med en logistisk udfordring i forhold til at registrere og spore de over 400 tons mad, som organisationen indsamler og distribuerer.

 

Den manuelle metode med pen og papir, som foreningens frivillige benyttede til registrering af fødevarerne, var både uoverskuelig og tidkrævende, og Preben Herholdt-Rasmussen så muligheden for, at IBM kunne hjælpe fødevareBanken med at gøre registreringen og logistikken lettere.

 

Og det nye system med elektronisk scannersystem er netop nu ved at blive implementeret i fødevareBankens afdelinger i Aarhus og København, og IBM har doneret konsulentbistand, der skal til for at få systemet til at køre.

 

Den slags rådgivning hører til IBM’s kerneekspertise og har været et kæmpe boost for foreningen. Men samarbejdet med fødevareBanken er også frugtbart for IBM. Endda på flere måder, for IBM høster vigtig viden om udvikling af medarbejdere, nye forretningsområder og employer branding. 

 

Bliver klogere af hinanden

 

For det første var det på mange måder en helt anden verden, konsulenterne mødte hos fødevareBanken.

 

Fx var det en god idé at lade habitten blive hjemme og at tilpasse sproget ved at begrænse brugen af konsulent-termer, fortæller Thomas Nygaard, der er konsulent på opgaven i fødevareBanken:

 

- Jeg skulle øve mig i at gøre tingene konkrete på en anden måde end til daglig, da de folk, jeg mødte, jo ikke befinder sig i det samme spændingsfelt mellem forretning og IT, som vi er vant til. Det er en super-god øvelse som konsulent, at øve sig i at omstille sig til forskellige kontekster, for man skal jo netop kunne præstere at omsætte det, man arbejder med til noget, kunden kan forstå.

 

IBM-konsulenterne fik også sat deres kreative kræfter på prøve, da der fra fødevareBankens side ikke var budget til den nyeste teknologi inden for scannersystemer, hvilket også blev en vigtig erfaring for Thomas:

 

- Det har helt klart været en rigtig god læring som konsulent at skulle arbejde med de scannere, der nu var. Det gør, at man er tvunget til at sætte sig ned og nøje overveje sit design i stedet for bare at købe den skræddersyede løsning.

 

Udvikler forretningen

 

Hertil kommer, ifølge Pia Rønhøj, at IBM også har fået en dybere indsigt i, hvad der rører sig på fødevareområdet. Særligt i forhold til madspild. Pia Rønhøj mener, at det er erfaringer, IBM kan tage med sig videre - fx i forhold til rådgivning hos andre virksomheder i fødevarebranchen. For det første er netværket af frivillige organisationer en vigtig kilde til sparring og erfaring for IBM:

 

- Jeg vil ikke være et sekund i tvivl om, at vi vil kunne ringe til fødevareBanken, hvis vi havde behov for input omkring det at reducere madspild. Lige så vel som fødevareBanken har fået en kontakt her, hvor de vil kunne række ud til os, siger hun.

 

For det andet har IBM Danmark opbygget nyttige kompetencer og erfaringer i forhold til det at arbejde med en non profit-organisation - og endelig kan samarbejdet med fødevareBanken bruges som en naturlig del af talenttiltrækning til virksomheden.

 

- Det er måske meget amerikansk, men det at bidrage til det samfund, du er en del af, ligger dybt i IBM’s dna. Og det bliver ikke mindre væsentligt, når vi kigger fremad i de kommende år - også for Danmark. At bidrage med det vi er gode til - som virksomhed og som medarbejder, vil kunne have stor betydning for vores samfund fremadrettet, slutter Pia Rønhøj.

 

13. Mar 2015

Vi søger ny konsulent for frivilligområdet

Vi søger ny frivilligkonsulent

Din vigtigste opgave bliver at sikre gode rammer for det frivillige arbejde i fødevareBanken.

 

Fra madspild til måltid – om fødevareBanken
fødevareBanken har eksisteret i København siden 2009 og i Aarhus siden 2014. Vi har gennem en stor donation fra Velux Fonden fået mulighed for at gøre vision til virkelighed – at gøre fødevareBanken til en national organisation for indsamling og distribution af overskudsfødevarer til socialt udsatte mennesker. fødevareBanken er en arbejdsplads med både lønnede og frivillige medarbejdere, som brænder for at gøre en forskel.

Læs mere på www.foedevarebanken.dk.

 

Dine arbejdsopgaver bliver blandt andet at

  • Sikre at strategien for det frivillige arbejde bliver kommunikeret og implementeret i hele organisationen
  • Rekruttere frivillige de rigtige steder og på de rigtige måder
  • Sikre fastholdelse gennem udvikling og trivsel
  • Sikre inddragelse af frivillige i alle dele af organisationen
  • Afholde rekrutteringsmøder med potentielle frivillige
  • Have kontakt til frivilligcentre og andre relevante samarbejdspartnere, fora og netværk
  • Sikre de administrative og juridiske rammer for det frivillige arbejde (forsikringer, kontrakter, samarbejdsaftaler, regler i forhold til A-kasser m.m.)
  • Evaluere det frivillige arbejde
  • Bidrage til det store engagement og den gode stemning blandt vores frivillige og lønnede medarbejdere
  • varetage andre udviklingsopgaver enten alene eller sammen med dine kolleger

Du bliver organisatorisk placeret i det nationale team i København sammen med konsulenter indenfor forskellige fagområder som fundraising, kommunikation, kontakt til modtagerorganisationer, IT m.m. Du refererer til direktøren. En del af dine opgaver vil ligge aftener og weekender, og der vil blive nogen rejseaktivitet.

 

Vi forventer

  • At du har erfaring fra lignende organisation med både lønnede og frivillige medarbejdere
  • At du har relevant videregående uddannelse
  • At du er vant til at tilrettelægge kurser, temadage m.m.
  • At du er holdspiller og en god kollega
  • At du har gennemslagskraft
  • At du kan lide at samarbejde og kommunikere med mange forskellige slags mennesker
  • At du kan håndtere konflikter roligt og konstruktivt
  • At du har kørekort og højt humør holder vi også meget af

 

Løn- og ansættelsesvilkår
Stillingen er 37 t/u. fødevareBanken er ikke lønførende, men ligger indenfor normalområdet for sammenlignelige organisationer.

 

Ansøgning
Ansøgning med relevante bilag sendes til job@foedevarebanken.dk senest fredag d. 10. april. Der afholdes samtaler d. 16. og 17. april.

 

Yderligere oplysninger
Yderligere oplysninger kan fås ved at skrive til henrik.olsen@foedevarebanken.dk eller ringe til Henrik Olsen på 60 11 16 35 mellem kl. 8 og 9 eller mellem kl. 15 og 16.


Flere nyheder...


European Federation of Foodbanks

© fødevareBanken 2015

|

Birkedommervej 31 - 2. sal, 2400  København NV

|

(+45) 31 21 00 29

|

info@foedevarebanken.dk | Sitemap

Design by Robert Gutke



kontrolrapport